De laatste jaren heeft sim-racen een hoge vlucht genomen, aangedreven door merken als Fanatec, Simagic, Logitech of Thrustmaster. De meeste van deze spelers zijn al meer dan 20 jaar actief in de branche en bieden hoogwaardige producten gericht op verschillende categorieën virtuele bestuurders.
Bij sim-racen zijn er hoofdzakelijk 3 klassen van racers: amateurs, doorgewinterde racers en professionals. De eersten zijn mensen die na het werk of in het weekend plezier willen maken en hun tijd besteden aan een titel als Forza Horizon waarbij de nadruk ligt op het landschap en snelle auto’s.
Professionele racers zijn gewoon coureurs die werken voor raceteams die sim-race uitrusting gebruiken voor hun trainingssessies, en dat is ook begrijpelijk, want een sessie met een raceauto kan snel duur worden.
En meer recent zijn de doorgewinterde coureurs gepassioneerd door auto’s en racen, maar hebben ze niet per se het budget voor circuitdagen. Het zijn gamers die zijn gevormd door titels als Gran Turismo toen ze nog heel jong waren en daarna zijn doorgegaan naar het volgende niveau met Assetto Corsa en iRacing.
Elk type virtuele coureur heeft zijn eigen sim-racing setup, die een compromis biedt tussen realisme, onderdompeling, sensatie en budget. De setup van een zondagsrijder zal ver afstaan van die van een professional in deze discipline. En in wat volgt, gaan we kijken naar de beste sim-racing setup die je in 2025 kunt kopen voor een doorgewinterde racer. We gaan niet in op het onderwerp amateurcoureurs of professionele coureurs, want de reden is simpel: de amateurcoureur is alleen geïnteresseerd in goedkoop plezier maken. Professionele coureurs en hun set-ups zijn gewoon onbetaalbaar.
Direct Drive-onderstellen, stuurwielen en pedalen
Allereerst heb je wat basisuitrusting nodig voor sim-racen. We hebben het over basis Direct Drive, race-specifieke stuurwielen en Load Cell pedalen. In plaats van één of twee producten te noemen, zullen we het hebben over 3 merken en wat zij een doorgewinterde sim-coureur te bieden hebben.
Fanatec ClubSport DD/DD+, een ClubSport stuur en CSL pedalen Elite of ClubSport pedalen.
De ClubSport DD/DD+ is een Direct Drive-basis van Fanatec, uitgebracht in 2024. Met respectievelijk 12 nm en 15 nm koppel en een constant koppel is dit een uitstekende basis voor doorgewinterde racers die op zoek zijn naar het perfecte compromis tussen realisme en immersie, zonder de bank te breken.
Voor de shuttlecocks kun je een keuze maken uit het ClubSport-assortiment van Fanatec, passend bij de basis en vooral de discipline die je het leukst vindt. En wat pedalen betreft, heb je bij Fanatec 2 opties: de CSL Pedalen Elite en de ClubSport Pedalen met Load Cell voor geweldige sensaties.
Moza Racing R9 of R12
Het is hetzelfde verhaal bij Moza Racing, want het merk biedt momenteel bundels aan in zijn catalogus met verschillende stuurwielopties, afhankelijk van de gekozen discipline. De R9-bundel bevat de gelijknamige R9-basis, die 9 nm koppel ontwikkelt, en de andere bundel is gebaseerd op de R12 (12 nm).
Deze twee bases zijn gericht op, laten we zeggen, twee categorieën van hetzelfde publiek: degenen die gemotiveerd zijn door sim-racen maar net beginnen, en degenen met ervaring. Als het op sensatie aankomt, zit je goed. De twee bases zijn echt top in termen van communicatie, niet van hetzelfde niveau als Fanatec, dat nog steeds een lange ervaring heeft in het veld, maar het is meer dan genoeg voor een optimale onderdompeling.
Wat betreft crankstellen heeft Moza er verschillende in de catalogus, waaronder de SR-P en de CR-P Load Cell. De ene is gericht op een professioneel publiek (CR-P) vanwege de 200kg load cell, terwijl de andere veel meer gericht is op het grote publiek.
Er zijn andere sim-race randapparatuur van Moza, zoals de R16 en R21 bases, of zelfs de ActivePedals, een actief pedaalbord, maar dit zijn veel elitairdere producten.
Simagic Alpha
Simagic is zeker een jonge speler, maar het merk heeft zich snel ontwikkeld om concurrerende apparatuur te bieden aan Fanatec en anderen. De DD Alpha base vertegenwoordigt het middensegment van het merk en ontwikkelt 15 nm koppel. Er is ook de Alpha Mini met 10 nm koppel, maar die is meer gericht op beginners die na verloop van tijd beter willen worden.
De Alpha is een uitstekende DD-basis en biedt realistische sensaties en feedbackdetails die zowel licht als zwaar zijn. De Alpha houdt stand tegen de concurrentie en veel virtuele piloten zweren bij zijn sim-raceprestaties.
Simagic heeft een breed assortiment stuurwielen voor zowel toer-, GT- als Formule-races. De bouwkwaliteit is top, met een uitstekend ontwerp en een ergonomie die professionele coureurs waardig is.
Technisch gezien zijn er 2 Simagic crankstellen: de Load Cell P1000 en de hydraulische P2000. Maar in werkelijkheid is de P1000 er in verschillende varianten, waaronder hydraulische versies. Voor onze setup is een P1000 meer dan genoeg voor maximale race-ervaring.
Het frame - buisvormig of aluminium profiel
Qua chassis zijn er twee families: buisvormig en geprofileerd aluminium. De eerste categorie is gericht op coureurs met een specifieke set-up, zoals bijvoorbeeld F1, en voor wie het uiterlijk van hun setup van het grootste belang is. De tweede categorie is veel meer voor diegenen die een aanpasbare, upgradebare setup willen.
De Fanatec ClubSport GT Tubular Cockpit

De ClubSport GT Cockpit van Fanatec is een buizenchassis ontworpen voor onderdompeling en prestaties. Het ontwerp is geïnspireerd op de kooiriemen van raceauto’s en geeft het een agressieve look. De buisdiameter van 50 mm zorgt voor optimale stijfheid.
Deze cockpit is in hoge mate verstelbaar, met een modulaire rijpositie (GT, F1, rally) en zonder gereedschap verstelbare steunen voor de pedalen en achtervork. Het geïntegreerde doorvoersysteem maakt schoon kabelbeheer mogelijk, wat resulteert in een schone, opgeruimde set-up.
Qua stabiliteit kan hij gemakkelijk krachtige Direct Drive-bases aan, of ze nu van Fanatec, Moza of Simagic zijn. Het spelgevoel is uitstekend, met een goede overdracht van trillingen door de structuur.
Als je op zoek bent naar een robuust en stijlvol buizenchassis, dan is de ClubSport GT een uitstekende optie. Het enige nadeel is dat het kuipstoeltje apart wordt verkocht, waardoor de totale kosten van de set-up kunnen oplopen.
De Sim-Lab GT1 Evo in aluminium profiel

De GT1 Evo van Sim-Lab is een chassis met aluminium profiel dat is ontworpen voor stevigheid en schaalbaarheid. Het sobere, vierkante ontwerp past perfect in elke sim-racingopstelling.
Het biedt nauwkeurige afstelling van de positie van het stuur, de pedalen en de stoel, waardoor een optimale configuratie voor alle disciplines mogelijk is. Het is compatibel met de meeste apparatuur (Fanatec, Moza, Logitech, Asetek, enz.), waardoor het een flexibele oplossing is.
Qua stevigheid beweegt er niets. Hij ondersteunt met gemak de krachtigste Direct Drive-bases op de markt.
De montage is langer en lastiger, met een digitale handleiding die niet altijd duidelijk is, maar eenmaal in elkaar gezet is het een rots. Met een redelijke prijs voor een chassis met aluminium profiel is de GT1 Evo een veilige keuze voor veeleisende sim-racers.
Monitoren en andere VR-headsets
Sim-racen draait niet alleen om feedbackapparaten. Je moet ook kunnen zien wat je auto doet om er nog meer in op te gaan en er gaat niets boven een gebogen scherm om je dat te geven, en een VR-headset ook.
Als het op monitoren aankomt, en dit is mijn persoonlijke keuze, vind ik de Samsung Odyssey G9 de beste in zijn categorie. Met een diagonaal van 49 inch, een resolutie van 4K, een verversingssnelheid van 240 Hz, OLED en gebogen vormen is dit het beste beeldscherm op de markt. Het is puur plezier om op dit scherm te spelen, vooral als je machine 4K in Ultra kan draaien.
Voor VR-headsets heb je de Oculus Rift, een geweldige optie om met lichaam en ziel in de wereld van sim-racing te duiken.
Andere eersteklas uitrusting om te overwegen
Afhankelijk van je niveau van sim-racen, kun je kiezen voor krachtigere Direct Drive bases, zoals een Fanatec Podium DD2, een Moza R21 of een Simagic Alpha U. Deze zijn uiteraard duurder, maar de sensaties zullen vertienvoudigd zijn.
0 reacties