De Next Level Racing HF8 in een notendop

Voordelen en nadelen
✅ Voegt haptische sensaties toe aan elke opstelling
✅ Aantrekkelijke prijs
✅ Compatibel met Simhub
❌ Voegt dikte toe aan stoelen
❌ Motoren raken snel verzadigd als ze slecht zijn geconfigureerd
❌ Er is een vertraging tussen de visuele effecten en de effecten die worden gevoeld, behalve met Simhub.
Next Level Racing is een wereldberoemde speler in het segment van sim-cockpits. Het bedrijf is Australisch, maar de producten worden wereldwijd gedistribueerd en bieden uitstekende sensaties voor beginnende piloten. De cockpits van het merk staan bekend om hun degelijkheid, aanpassingsvermogen en prijs-kwaliteitverhouding.
Maar het chassis is slechts een deel van de sensatievergelijking. Een auto beweegt, trilt en springt soms zelfs, en dit is moeilijk over te brengen in sim-racing. Er zijn oplossingen om een extra laag sensatie toe te voegen, met name lichaamsbewegingen en trillingen. Apparatuur zoals een gemotoriseerd platform biedt zowel pitch als trillingen, maar er hangt een zeer hoge prijskaartje aan en het heeft een zeer beperkte lijst van compatibele cockpits.
In een poging om een ander segment van sim-racen aan te boren, heeft Next Level Racing een pad ontwikkeld dat elektrische motoren bevat om haptische feedback te geven op basis van wat de auto voor je doet. Het heet de HF8 en we gaan kijken wat het racers te bieden heeft.
Belangrijkste en technische kenmerken
- Onderlegger in de vorm van een hoes die over een stoel past
- 8 motoren verdeeld over de pad voor meeslepende haptische feedback
- Kan worden gebruikt in alle games, of het nu gaat om sim-racing, flightsim of FPS
- Compatibel met pc via Simhub en ook “ondersteund” op consoles
- Aanpasbaar via Next Level Racing-software, naast Simhub
- Kan ook worden gebruikt met films, tv-series en muziek via een 3,5mm-aansluiting.
Wat is de NLR HF8?

Laten we beginnen met te definiëren wat de HF8 is. Het is een hoes, of pad, uitgerust met 8 elektromotoren verspreid over het hele oppervlak, zowel de rugleuning als de zitting. Deze motoren gebruiken telemetrische gegevens om gerichte haptische feedback te geven.
Elke motor heeft zijn eigen curve en zijn eigen gegevensbron. Dit betekent dat je de HF8-motoren onafhankelijk kunt configureren voor de effecten die de auto produceert. Deze configuratie gebeurt via SimHub of via de NLR-software om de trillingen, hun gegevensbronnen en hun intensiteiten te verdelen.
De HF8 installeren
De HF8 wordt op dezelfde manier geïnstalleerd als elke andere stoelhoes: je doet hem om vanaf de bovenkant en er zijn riempjes om hem vast te zetten. Eenmaal op zijn plaats zal de HF8 niet verschuiven, en je kunt hem gebruiken met een kuipstoel op een chassis of een gamestoel. Bovendien is dit NLR-product niet alleen beperkt tot sim-racing, maar voelt het zich ook perfect thuis in andere games of multimediacontent, zoals films, zodat je de explosies, schokken enzovoort kunt voelen.
Nu we het toch over installatie hebben, je moet weten dat de HF8 je stoel hoger maakt, waardoor je zitpositie verandert. Daarom moet je de instellingen van je kuip aanpassen. Op sommige plaatsen is de HF8 tussen de 4 en 6 cm dik, wat enorm lijkt, maar dat is het niet, want de meeste cockpits bieden een breed scala aan kuipinstellingen.
Tot slot de kabels. Je hebt er een voor de voeding en een doos waar twee andere in zitten: USB en Jack 3,5mm. Deze kabels zijn vrij lang en je kunt ze in je PC of console steken. Ik had alleen graag loskoppelbare kabels gezien, vooral van het bedieningskastje, voor het geval je alleen de USB of Jack gebruikt. Maar ja, je kunt niet alles hebben in het leven.
Productie en afwerking
De HF8 is gemaakt van imitatieleer aan de bovenkant en stof aan de onderkant. Het imitatieleer heeft een honingraatstructuur, waardoor het volgens mijn tests goed ademt. Ik denk niet dat je rug veel zal zweten tijdens je simracesessies, tenzij de kamertemperatuur natuurlijk hoog is.
Wat de afwerking betreft, is de HF8 echt van hoge kwaliteit. De naden en randen zijn goed gemaakt en ook zeer goed afgewerkt. De stof aan de onderkant is zacht en zal je stoel niet beschadigen, ook al is het alcantara.
Instellingen en parameters
Voor de HF8-instellingen wordt alles via software gedaan. Of je nu SimHub of de software van Next Level Racing gebruikt, de instellingen zijn compleet voor elke elektromotor. Je kunt de motorinvoer configureren, dat wil zeggen de telemetrische gegevens die de motor activeren, zoals motortoerental, ABS, ESP, schokdempers, enz. Je kunt ook de motorcurve en de stroom configureren.
Ter informatie: het is zo uitgebreid dat het enige tijd zal kosten om de juiste instellingen te vinden voor elke motor, aangezien ze afzonderlijk kunnen worden geconfigureerd.
Comfort en gevoel tijdens het spelen
Qua comfort is de HF8 een goede mat en je voelt de vibrators helemaal niet. Als ik niet wist dat dit huis motoren had voor haptische feedback, zou mijn rug hier niets van merken, en petje af voor de teams van Next Level Racing. Het kussen maakt het zadel wel hoger, zoals ik hierboven al zei. Het is niet oncomfortabel, maar het verandert wel je rijpositie, wat je moet corrigeren om je draai te vinden.
Laten we qua gevoel beginnen met de goede kant van de HF8. Elke motor is onafhankelijk en dat geeft een doelgericht gevoel. Het is echt geweldig om de trillingen van de motor te voelen als hij op toeren komt, het blokkeren van de wielen, de schokken enzovoort. Je kunt verschillende effecten op het pad voelen, met verschillende intensiteiten op een persoonlijke curve. De effecten zijn niet zo realistisch als bij andere apparaten, zoals een bass shaker, maar het is de prijs meer dan waard.
En dan nu de minder goede kant van de HF8. Simpel gezegd: de motoren en hun curves verzadigen snel, heel snel, vooral als je voor maximaal vermogen kiest. Als gevolg daarvan krijg je vage effecten in bijna elk scenario, en vooral motoren die niet stoppen. De truc om dit te verhelpen is om de vermogenscurve te configureren tussen 20 en 40% max op elke motor.
Een ander negatief punt is de vertraging tussen de visuele effecten en hoe ze aanvoelen op de pad. Er was een vertraging die in eerste instantie onmogelijk te reduceren was, zoals een vertraging tussen actie en reactie. Het probleem was de software van het NLR, die veel tijd nodig had om de telemetrische gegevens te analyseren en om te zetten in trillingen. De overstap naar Simhub heeft dit aanzienlijk gecorrigeerd.

Compatibiliteit
Op papier beweert Next Level Racing dat de HF8 compatibel is met PC en console. Op de PC heb je de USB-aansluiting en de software van het merk, plus Simhub, voor de instellingen. Op de console is er een Jack-aansluiting, maar vergeet je de instellingen op de machine, behalve het geluid, dat erg vaag zal zijn.
Er is een manier om dit tegen te gaan door gebruik te maken van de magie van computers. Je sluit je console aan op hetzelfde netwerk als een PC (Wi-Fi of bekabeld). Je gebruikt Simhub om de telemetriegegevens op te halen van de sim-racetitel die op de console draait, terwijl de HF8 verbonden is met de PC. Simhub kan dan de motoren besturen op basis van de gegevens van het consolegame en deze naar de HF8 sturen. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar het is veel beter dan de stekker gebruiken.
Waar voor je geld
De Next Level Racing HF8 kost £250 en biedt wat mij betreft waar voor je geld. Hij is goed afgewerkt, werkt goed als je een pc gebruikt en biedt wat extra spanning tijdens het racen.
Mijn oordeel over de HF8 van Next Level Racing
Als je als pc-gebruiker op zoek bent naar extra feedback, moet ik zeggen dat de HF8 een no-brainer is. Hij is goedkoop, eenvoudig te installeren en te configureren, biedt fatsoenlijke feedback en is comfortabel in gebruik.
Aan de andere kant, als je alleen een Xbox of Playstation hebt, raad ik je aan om verder te gaan, want de HF8 heeft je niets te bieden, behalve permanent wazige effecten. De beperkingen komen niet van het product, ook al heeft het zijn gebreken, maar van de consoles en hun gesloten ecosysteem.
0 reacties