De Fanatec McLaren GT3 V2 in een paar woorden

Voordelen en nadelen
✅ Officiële replica van het McLaren GT3-stuur
✅ Extreem aantrekkelijke prijs
✅ Wordt geleverd met een Quick-Release
❌ Handgrepen missen grip bij transpiratie.
Fans van sim-racing zijn in de wolken sinds Fanatec het McLaren GT3 V2-stuur heeft uitgebracht. Het moet gezegd worden dat de V1 de lat hoog legde voor een officieel gelicenseerd GT3-stuur, en de V2 is goed op weg om zijn plaats in te nemen.
In tegenstelling tot andere Fanatecis de McLaren GT3 V2 een stuur op instapniveau. Dit betekent dat mensen die realisme willen, maar geen dikke portemonnee hebben, geen astronomische bedragen hoeven te betalen om hun set-up compleet te maken met kwaliteitsrandapparatuur.
Ik heb het in 2021 getest toen het voor het eerst uitkwam en ik had het geluk om het weer in handen te krijgen om deze regels te schrijven.
Belangrijkste en technische specificaties van het Fanatec McLaren GT3 V2 stuurwiel
- Diameter: 30 cm
- Materialen: kunststof, aluminium en rubber
- 2 magnetische pallets
- 9 knoppen, 2 roterende encoders met 12 posities, 2 schakelaars met 2 posities, 1 klik- en draaischakelaar met 4 posities
- OLED-scherm van één inch
- Snelkoppeling Fanatec QR 1 Lite
- 1,1 kg
- Geen trilling
- Geen rondetelling
Ontwerp
Als officieel gelicentieerde GT3 is de McLaren GT3 V2 een echte koolstofkopie van de stuurwielen die het Britse superautomerk in de competitie gebruikt. De gebruikte materialen zijn van uitstekende kwaliteit, met aluminium, rubber en kunststof. Sommigen denken misschien dat het stuur van koolstofvezel is gemaakt, maar dat is helaas niet het geval, om voor de hand liggende redenen.
Assemblage op maat
De McLaren GT3 V2 is uitgerust met een Quick Release-systeem waarmee het snel van de basis kan worden verwijderd, net als een raceauto of een JDM-tuner. Voordat ik dit stuur ga bestellen, moet ik je een paar dingen vertellen over de montage.
Aangezien je bij aankoop alleen het stuurwiel zelf krijgt, betekent dit dat je absoluut een basis moet hebben om het op te bevestigen. Er is zeker geen tekort aan Fanatec houders en er is voor ieder wat wils. Persoonlijk gebruik ik de Fanatec CSL DD basis om de shuttlecocks van het merk te testen. Het is een basis van uitstekende kwaliteit met een vrij behoorlijke sterkte van 8nm. Ik heb al een artikel over dit onderwerp geplaatst, dat je hier kunt lezen.
Dit stuur monteren of installeren is kinderspel: plaats het stuur op de basis en draai de Quick Release in de ‘vergrendelde’ stand. En dat is het.

Productie en afwerking
Zoals alle Fanatec producten is het McLaren GT3 V2 stuurwiel gewoonweg premium. De afwerking is een Duits luxe autostuur waardig. Toen ik het stuurwiel voor het eerst ophaalde, wist ik dat dit een stuurwiel van topkwaliteit was dat de tand des tijds zou doorstaan.
De peddels werken magnetisch en zijn gemaakt van aluminium. Dit betekent dat er niets mee zal gebeuren, zelfs niet als je door het lint gaat met schakelen. Dat is wat ik leuk vind aan Fanatec : ze zijn niet bang om kwaliteitsmaterialen te gebruiken voor hun product, zelfs als dat betekent dat ze een hogere aankoopprijs bieden dan de concurrentie. Ze weten heel goed dat hun randapparatuur altijd liefhebbers zal vinden.
Een ander positief punt is dat het stuur gemakkelijk vast te pakken is dankzij de diameter van 30 cm, vooral als je een GT3-fan bent.
Omgaan met het stuurwiel
De McLaren GT3 V2 heeft een uitstekende grip. De peddels liggen op een natuurlijke manier onder je handen en je zult geen onhandige bewegingen maken om ze te bereiken. Hetzelfde geldt voor de knoppen en schakelaars op het stuur: alles is ontworpen om op de juiste plek te zitten. Het moet gezegd worden dat de samenwerking met McLaren een absoluut perfect GT3-stuurwiel oplevert, zowel voor GT3-fans als voor gamers die het voor iets anders willen gebruiken. Ik heb dit stuur trouwens kunnen testen op een Formule 1-wagen en het is bijna perfect. Het heeft alleen een paar toevoegingen nodig, zoals een rondeteller.
Sensaties tijdens het spelen
Ik ga nu verder met de sensaties tijdens een potje sim-racen. Simpel gezegd, met de Quick Release die bij McLaren GT3 V2 is geleverd, de QR 1 Lite, voelde ik meteen een paar graden speling tussen het draaien van het stuur en het van richting veranderen van de auto. Voor de goede orde, dit is geen vertraging, want zodra ik de QR verwisselde voor de aluminium QR, was er geen speling meer. Fanatec heeft momenteel twee QR’s in de catalogus:
- Een in kunststof, de QR 1 Lite
- Een in aluminium, de QR 1
Hardcore sim-racing fans die dit stuur in ‘standaard’ configuratie gebruiken met de QR 1 Lite zullen hierdoor erg teleurgesteld zijn, net als ik. Toegegeven, dit probleem kan worden opgelost door een andere Fanatec Quick Release te monteren, maar dat kost nog steeds niet minder dan €100. Wat mij betreft zou de fabrikant twee modellen van de McLaren GT3 V2 moeten aanbieden:
- Een met de plastic QR voor mensen die gewoon plezier willen hebben
- Een andere met de aluminium QR voor mensen die realisme willen zonder compromissen, met aanpassing van de prijs natuurlijk.
Ik merkte ook iets op tijdens mijn sessies met de QR 1 Lite: van tijd tot tijd verloor het stuur de verbinding met de basis. Als gevolg daarvan gebeurde er niets op de auto, zelfs niet als ik aan het stuur draaide. Dit gebeurde alleen met de QR 1 Lite, waardoor ik twijfel of een goede verbinding kan worden behouden tijdens een lange race en hoe lang dit onderdeel meegaat. Ik denk dat als je een kracht van bijna 8 nm uitoefent, de Quick Release net een beetje loskomt en de verbinding verbreekt.
Compatibiliteit
Dankzij Fanatec is de McLaren GT3 V2 compatibel met alle 8nm bases van het merk met behulp van de Quick Release die erbij wordt verkocht. Als je een voet van meer dan 8 nm hebt, raad ik je aan om voor de aluminium QR 1 te kiezen om optimaal te profiteren van force feedback zonder je apparaat te beschadigen.
Qua platformen is de McLaren GT3 V2 een Fanatec stuur dat compatibel is met Xbox One, Xbox Series X/S, Playstation 4, PS5 en PC. Dit geldt echter alleen als het stuurwiel is aangesloten op een Fanatec-basis.
Op de PC heb je toegang tot de FanaLab software waarmee je de knoppen en schakelaars van de McLaren GT3 V2 kunt configureren. Ik vond het erg praktisch om bepaalde knoppen opnieuw te kunnen configureren en de software werkt erg goed.
Als je een console hebt, geen zorgen, Fanatec heeft aan je gedacht. Dankzij het kleine scherm op het stuur kun je de toetsen naar wens indelen.

Waar voor je geld
Voor slechts €200 vind je niets beters op de markt als je fan bent van sim-racen, en meer specifiek GT3. Tussen de bouwkwaliteit, de officiële McLaren-licentie en de bijna perfecte ergonomie van het stuur, is dit het apparaat voor jou.
Het enige negatieve punt dat ik heb opgemerkt, afgezien van de Quick Release, is dat het stuurwiel de neiging heeft om glad te worden als je veel zweet met je handen. Voor sessies van 30-60 minuten zouden er niet al te veel problemen moeten zijn. Maar als je hem langer gebruikt, raad ik je aan om handschoenen te dragen.
Mijn oordeel
Ik werd verleid door de McLaren GT3 V2 zodra deze uitkwam, en dat ben ik nog steeds. Het enige nadeel aan dit stuur is de Quick Release. Ik ben geen voorstander van een plastic QR, en die op de McLaren GT3 V2 is er een van. Het is het onderdeel dat de prestaties van dit stuur beperkt, en je zult bijna €100 meer moeten betalen voor een aluminium QR om er het maximale uit te halen.
0 reacties