Selecteer een pagina
Test et avis du volant Logitech G920

Logitech G920 : Mijn eerlijke mening over dit stuurwiel

Sim Racing Nerd

Als expert op het gebied van sim racen test ik de beste wielen, cockpits en games om je te helpen de juiste keuze te maken.

16/07/2025

De Logitech G920 in een paar woorden

Sim race nerd

Test en beoordeling van het Logitech G920 stuurwiel
Ontwerp
Gameplay
Waar voor je geld

Voordelen en nadelen

✅ Krachtige, nauwkeurige force feedback
✅ Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
✅ Goed algemeen ontwerp
❌ De krachtfeedback schokt soms

4.8

De geschiedenis van sim-racing is vanaf het allereerste begin gekenmerkt door één grote speler, niemand minder dan Logitech. Met een schat aan ervaring op de markt voor randapparatuur voor pc’s en consoles weet de Zwitserse fabrikant waar het om draait bij sim-racing.

In de wereld van de discipline waar we van houden, is er zeker één vlaggenschipproduct dat de wereld stormenderhand heeft veroverd: de Logitech G920 en zijn neefje de G29. Deze twee bundels zijn vrijwel identiek, met enkele verschillen op het gebied van consolecompatibiliteit en een licht herontwerp tussen de twee wielen.

Waarom is de Logitech G920 een van de populairste stuurwielen in sim-racing geworden? Waarom is het zo populair bij zoveel sim-racers over de hele wereld? Dat gaan we uitzoeken! In wat volgt, laat ik je kennismaken met de Logitech G920, vertel ik je over zijn sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening erover.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • 900° draaihoek
  • Wiel met een diameter van 28 cm
  • Twee tandwielmotoren voor krachtterugkoppeling
  • Bundel met pedalen
  • USB-verbinding met platforms (pc en Xbox)
  • 13 configureerbare knoppen
  • Aluminium en lederen wielconstructie
  • Aluminium pallets

Logitech G920 ontwerp

Als je de Logitech G29 al hebt gezien, dan is de G920 vrijwel hetzelfde, met een paar verschillen in de knoppen. Naar mijn mening is het ontwerp van de Logitech G920 meer ingetogen dan dat van de G29, omdat het Xbox stuur vrij donkere kleuren heeft, met grijs voor de knoppen in plaats van blauw. Persoonlijk vind ik dat de G920 er beter uitziet dan de G29 omdat eerstgenoemde perfect is voor alle set-ups.

Het wiel heeft een metalen frame, met leer rondom en een hoofdband aan de bovenkant. Het is echt mooi en vooral minimalistisch, en ik vind het geweldig. De peddels zijn ook van metaal en hebben een goed formaat, terwijl ze toch aan het stuur vastzitten. Niet iedereen zal dit mooi vinden, maar ik zie er geen probleem in.

Het ontwerp van de basis en pedalen is identiek aan dat van de Logitech G29, met plastic voor de structuur en 3 metalen pedalen. Over het geheel genomen is het mooi, sober en in lijn met al het andere dat momenteel op de markt is.

Test en beoordeling van het Logitech G920 stuurwiel

Assemblage op maat

De Logitech G920 wordt bevestigd met twee haken aan de onderkant van de voet als je hem op een bureau of tafel wilt gebruiken. De bevestiging is verstelbaar, waardoor het stuur uitstekende ondersteuning biedt in alle situaties. De pedalen hebben gripkussentjes/stangen voor een goede grip op de meeste oppervlakken.

Wie een cockpit gebruikt, zal blij zijn te weten dat Logitech montagepunten heeft voorzien voor het onderstel en het pedaalbord van de G920. De montage op een chassis gebeurt met M6-schroeven, waardoor dit stuur volledig op zijn plaats kan worden gehouden op dergelijke setups.

Productie en afwerking

Aangezien Logitech tientallen jaren ervaring heeft op het gebied van randapparatuur voor sim-racing, is de bouwkwaliteit van de producten gewoonweg uitstekend. In tegenstelling tot andere merken zoals Thrustmaster, die de hele markt proberen te dekken met verschillende productreeksen, richt Logitech zich nu op het middensegment en de bovenkant van de markt.

De Logitech G920 is een zeer goed gemaakt stuur, met een metalen frame en leer over het hele stuur. Het is eerlijk gezegd erg goed afgewerkt, of het nu gaat om het stuur zelf, de voet of de pedalen. De laatste twee randapparaten zijn gemaakt van plastic, maar ze zijn erg goed gebouwd.

Ik heb geen uitstekende of scherpe onderdelen gevonden na een grondige inspectie van het product, en ik geef toe dat dat te verwachten is van Logitech. Zelfs het leer op het stuur is goed gemaakt voor een apparaat dat niet echt duur is.

Omgaan met het stuurwiel

Laten we het nu hebben over de bediening. De Logitech G920 stelt helemaal niet teleur op dit punt, met een algeheel ontwerp dat ergonomie bevordert, ook al is het stuur een beetje klein naar mijn smaak (28 cm in diameter). Maar het goede van een kleine diameter is dat de knoppen van de Logitech G920 heel dicht bij de handen zijn geplaatst, waardoor ze gemakkelijker te gebruiken zijn tijdens het hardlopen. Nou ja, behalve misschien de Xbox-knop, maar die gebruiken we niet zo vaak.

Een ander positief punt van de G920 vond ik de grote en dicht bij het stuur geplaatste peddels. Het gebruik ervan zal geen probleem zijn, behalve misschien voor diegenen die ze liever in een vaste positie hebben. Ja, het stuur van Logitech heeft peddels die aan het stuur zijn bevestigd.

De pedalen zijn OK. De 3 pedalen zijn redelijk goed in gebruik, ook al is de Load Cell ersatz niet erg overtuigend. Maar voor de prijs is het Logitech G920 pedaalbord lichtjaren vooruit op de concurrentie in hetzelfde segment.

Sensaties tijdens het spelen

Ik ga nu verder met het gevoel van het spel. Ook al gebruikt de Logitech G920 twee motorreductoren voor force feedback en is dit nogal oude technologie, de sensaties zijn er, net als op de G29.

De G920 is zowel nauwkeurig als krachtig en laat je alles voelen wat de auto doet, of het nu op trillers, hobbels, natte gebieden, etc. is. Ik moet echter toegeven dat ik de force feedback soms ruk voelde, vooral wanneer er veel gegevens van het circuit te interpreteren waren. Ik moet echter toegeven dat ik op sommige momenten een ruk voelde van de force feedback, vooral wanneer er veel gegevens te interpreteren waren van het circuit. Naar mijn mening is dit een probleem dat via software of een update kan worden opgelost. In feite is dit probleem hetzelfde bij het neefje van dit stuur, de G29, omdat het precies dezelfde basis en motoren gebruikt.

Wat betreft de dode middenzones waar iedereen het over heeft, voelde ik niet veel. Het was zo subtiel, en eerlijk gezegd nauwelijks 1°, dat ik na één rit al snel vergat dat ik op een tweemotorig onderstel reed en niet op een Direct Drive.

Wat het crankstel betreft, vond ik het erg goed in vergelijking met wat de concurrentie doet in dit segment. In plaats van een Load Cell rem (druksensor) te gebruiken, heeft Logitech een ersatz van deze technologie ontwikkeld die behoorlijk goed werkt, dankzij een rubber aan de onderkant van de aanslag. Het is niet revolutionair en staat ook niet op hetzelfde niveau als een Load Cell, maar het is beter dan een pedaal zonder weerstand.

Test en beoordeling van het Logitech G920 bundelstuurwiel

Compatibiliteit Logitech G920

De Logitech G920 is dus een stuur met Xbox-licentie en werkt dus op Microsoft-platformen, namelijk Xbox One, Series X/S en pc. Alle software is up-to-date wat compatibiliteit betreft, dus je hoeft je nergens zorgen over te maken.

Voor sim-racetitels is de Logitech G920 een erg populair stuur en wordt daarom door alle games ondersteund. Ook dat is geen probleem. Wat cockpits betreft, is het hetzelfde verhaal: de G920 is veruit een van de populairste sim-racesturen en wordt daarom ondersteund door vrijwel elk chassis op de markt. De kabel van het pedaal komt echter uit aan de voorkant van het apparaat, wat problemen kan veroorzaken bij setups die dicht bij muren staan.

Waar voor je geld

De Logitech G920 is oorspronkelijk geprijsd voor €419, maar wordt vaak voor €270 aangeboden op Amazon en andere online verkopers. Ik raad je aan om hem bij deze retailers te kopen, want hij is ook in de aanbieding op de Logitech website, maar dan voor meer dan €300.

Je krijgt waar voor je geld, zeker als je het hebt over £250. Tussen bouwkwaliteit, realisme en compatibiliteit vind je niets beters voor deze prijs.

Mijn oordeel over de Logitech G920

Hoewel ik een grote Logitech-fan ben (een enigszins subjectief oordeel), moet ik toegeven dat de G920 een uitstekend sim-racestuur is, of het nu voor beginners, amateurs of zelfs pro’s in de discipline is. Het zit precies in het midden, tussen stuurwielen die ronduit oninteressant zijn en Direct Drive stuurwielen uit het onderste segment.

Toegegeven, de force feedback is niet zo nauwkeurig als een DD-motor, maar je zult het moeilijk vinden om zo’n configuratie te vinden voor €270, behalve misschien tweedehands, en het product zal zeker worden gespoeld.

Wat mij betreft is de Logitech G920 de koning van de sim-racesturen in zijn segment en prijsklasse. Ik aarzel niet om het aan te bevelen. Maar als je niet overtuigd bent, vind je misschien wat je zoekt in mijn review van de 6 beste stuurwielen voor simracen in 2025.

Vergelijkbare artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *