Sinds enkele jaren wint simracen terrein in de wereld van videogames en autosport. Tegenwoordig trainen racecoureurs op simulators omdat ze niet alleen veel goedkoper zijn, maar ook minder riskant voor de coureur. Spugen op een simu is natuurlijk frustrerend, maar brengt geen fysieke schade toe aan de coureur van de raceauto. Dit geldt voor veel motorsportdisciplines en zelfs voor vliegtuigpiloten.
Om te kunnen trainen op een simu hebben we specifieke apparatuur nodig die een hoog niveau van realisme levert. En aangezien deze discipline, sim-racen, enorm is gegroeid sinds de jaren 90, zijn er veel spelers op de markt van simu-randapparatuur verschenen, waaronder Simucube, Fanatec, ThrustmasterSimagic en Logitech. Deze merken hebben voor een revolutie gezorgd in de sport waar we allemaal van houden, elk op hun eigen manier. Sommige hebben het volgende geïntroduceerd Directe Aandrijvingtechnologie geïntroduceerd, andere Load Cell pedalen of magnetische sensoren.
Sommige van de merken die ik net heb genoemd zijn vrij oud, sommige zijn meer dan 20 jaar oud, zoals Fanatec, Logitech en Thrustmaster. Deze merken worden door velen beschouwd als de tenoren van sim-racing en ze hebben een zeer grote schare fans. Maar om op welk gebied dan ook succesvol te zijn, heb je niet per se 20 jaar ervaring nodig. Je hebt gewoon de knowhow, de technologie en vooral de passie nodig om je doelen te bereiken. Dat is het geval bij Simagic, een speler die vers uit de startblokken van de sim-racerij komt. In wat volgt, nemen we een kijkje naar dit merk en zijn producten en vertel ik je of het kan worden beschouwd als de ultieme rijsimulatie voor autosportfans op het kleine scherm.
Simagic: geschiedenis en eerste producten
Het merk Simagic werd in 2018 opgericht door Barry Lee, een ingenieur werkzaam in de auto-industrie. De heer Lee had een passie voor autosport, maar niet de middelen om zijn behoefte aan sensatie te bevredigen. Een eenvoudige circuitdag kan een paar duizend euro kosten voor een amateur die al een sportwagen bezit, en dan heb ik het niet over autocompetities met budgetten van honderdduizenden euro’s voor slechts één raceweekend. Dat is een hoop geld.
Dus hoe ga je racen zonder het equivalent van een weekend huur uit te geven aan een flat? Nou, sim-racen, dat is hoe. De heer Lee benaderde destijds Chinese autocoureurs - ja, het merk Simagic is Chinees - om een team en vervolgens zijn eigen bedrijf op te zetten om sim-raceproducten te ontwikkelen. Met de feedback van coureurs en de technische kennis van de heer Lee bracht Simagic zijn eerste product uit: een basis genaamd de M10. De basis was natuurlijk direct-drive, met een maximumkoppel van 10 nm, wat genoeg is voor een goed rijgevoel.
Het ontwikkelen van een basis is allemaal goed en wel, maar je hebt er ook andere sim-race randapparatuur bij nodig. Na de release van zijn eerste sim-racing product, begon Simagic met het ontwikkelen van een ecosysteem rondom zijn M10. Dankzij de technische bekwaamheid van het team van de heer Lee kwam het merk met een stuur, een Quick Release die min of meer is geleend uit de autosport en een pedaalset. Dit werd gevolgd door een hele reeks sim-racing randapparatuur, met nieuwe sturen, nieuwe liggende achtervorken met verschillende vermogens, shifters, pedalen enzovoort. Vandaag de dag biedt Simagic een compleet sim-racing ecosysteem dat de concurrentie van bijvoorbeeld Fanatec waardig is.
Simagic’s productcatalogus
Om competitief te zijn in sim-racen, moet je alle randapparatuur hebben die je nodig hebt om te racen. We hebben het over chainstays, sturen, pedalen, shifters, handremmen en meer. Gelukkig houdt Simagic rekening met de aanbevelingen van de coureurs die ermee werken.
Basisprincipes van directe aandrijving
Laten we beginnen met een van de belangrijkste elementen van een sim-racebouwwerk: de basis. De Simagic-catalogus bevat momenteel 3 onderdelen:
- De Alpha Mini. De Alpha Mini is het instapmodel van Simagic wat betreft vermogen. Dit sim-racetoestel maakt gebruik van een Direct Drive motor en produceert 10 nm maximaal koppel. Deze basis vervangt de eerste versie van het merk, de M10, en concurreert in het instapsegment met rivalen zoals deCSL DD 8 nm van Fanatec, de R9 van Moza Racing en de Logitech G Pro Racing bundel, om er maar een paar te noemen.
De constructie is volledig van metaal, met zelfs koolstofvezel als decoratieve elementen. Als het aankomt op de sensaties in de game, is het pure gelukzaligheid. De basis is zeer communicatief en geeft de kleinste informatie van de auto door aan de bestuurder. Dit is niet alleen te danken aan de motor van de basis, die een reactietijd van 1 ms heeft, maar ook aan het feit dat Simagic een QR gebruikt die praktisch is afgeleid van racen. Het stuur zit letterlijk vastgelast aan de basis; je hebt geen beweging, geen flex, helemaal niets. Het is pure gelukzaligheid, zeg ik je.
Uiteraard heeft dit alles een prijs, en de Alpha Mini is een premium apparaat. Met een prijs van € 629 incl. BTW is de Alpha Mini een dure basis, veel duurder dan de concurrentie. Maar tegelijkertijd is deze basis een topproduct dat is ontwikkeld door professionele coureurs en liefhebbers van de autosport, en de nauwkeurigheid van de sensaties is onbetaalbaar.
- De Alfa. Deze basis vertegenwoordigt het middensegment van Simagic op het gebied van vermogen. Met een koppel van 15 nm is de Alpha perfect voor alle beginnende racers en professionele piloten die in levensechte omstandigheden willen trainen. Qua ontwerp is hij precies hetzelfde als zijn kleine zusje, de Mini. In feite is dat het geval met alle bases die Simagic aanbiedt: ze zien er allemaal hetzelfde uit, met als enige verschillen de grootte en het vermogen.
De Alpha produceert 15 nm aan maximumkoppel en bevindt zich in een segment dat min of meer verstoken is van concurrenten. Natuurlijk heb je de R16 van Moza Racing met zijn 16 nm koppel, maar niet veel anders. Fanatec is afwezig in dit vermogenssegment en Simucube biedt zijn Sport base met 17 nm koppel, maar deze is gepositioneerd in een heel ander segment: ultra-premium.
Wat de rijsensaties op de Alfa betreft, zijn we uitstekend bediend. De 5-polige motor ontwikkelt 15 nm koppel met een reactietijd van één milliseconde. Het is net een Alpha Mini maar dan met meer kracht: de basis is zeer communicatief, en op alle niveaus. Tussen baanveranderingen, hobbels, klappen, force feedback en alle informatie en feedback die kan worden doorgegeven aan het stuur, voel je de kleinste details die de auto produceert. Het is een sensatie, vooral als je van een minder krachtige of riemaangedreven basis komt.
Een klein prijspuntje: de Alpha kost €929 inc BTW bij Simagic’s leverancier in Frankrijk, wat duurder is dan de Moza R16 van $800 ex BTW en goedkoper dan de Simucube 2 Sport van meer dan €1.200 inc BTW.
- Alfa U. Dit is het topmodel van de Chinese fabrikant. Om te kunnen concurreren met andere merken in hun eigen segment, moest Simagic een basis ontwikkelen met meer dan 20 nm koppel. Daarom presenteren we nu de Alpha U, met een maximaal koppel van 23 nm.
Simagic heeft de spijker op zijn kop geslagen met deze basis, en de fabrikant had geen ruimte voor fouten gezien de hevige concurrentie in dit segment(Fanatec Podium DD1 en DD2, Simucube 2 Pro, Moza Racing R21). Ik zal kort ingaan op de prijs voordat ik overga op de sensaties. De Alpha U kost €1150 inc BTW en heeft daarmee een prijsvoordeel ten opzichte van Fanatec(DD2 voor €1500), Simucube(2 Pro voor €1438) en Moza Racing (R21 voor $1000 ex BTW).
Wat sensaties betreft, doet de Alpha U het vrij goed tegen fabrikanten met veel meer ervaring dan Simagic. De basis communiceert alles wat de auto waarin je rijdt doet, ongeacht welke titel je speelt. Je voelt alle details op een zeer realistische manier aan je handen. Wat mij betreft is het net als de andere Simagic-bases, maar dan krachtiger en zonder clipping.
Simagic stuurwielen
Aangezien Simagic geslaagd was in zijn meesterzet door zeer competitieve bases van uitstekende kwaliteit uit te brengen, had het stuurwielen nodig die erop bevestigd konden worden. In tegenstelling tot Fanatec, dat een stuurwiel aanbiedt voor min of meer elke motorsportdiscipline, heeft Simagic 2 categorieën stuurwielen: die voor rally/touring en die voor F1/GT.
- De GT1, GTS en GTC zijn stuurwielen min of meer voor liefhebbers van rally en toeren in sim-racing. Eerst en vooral zijn er verschillende varianten van deze wielen en ik ga het alleen hebben over de ‘globale’ versies, anders zou het artikel te lang worden.
Deze stuurwielen hebben allemaal een diameter die zo dicht mogelijk bij die van de auto’s ligt, met 30 of 32 cm, en een rond of halfopen ontwerp. Qua materialen hebben we aluminium, met leer of alcantara. De bedieningselementen zijn talrijk: knoppen, schakelaars, peddels, encoders enzovoort. Het is echt compleet en perfect voor alle beginnende rijders.
Wat de prijzen betreft, kijk je naar tussen de €450 en €560 voor een van de wielen in deze categorie, wat nog steeds vrij duur is in vergelijking met de concurrentie, maar ook erg premium.
- De GT4, FX en FX Pro zijn stuurwielen geïnspireerd op F1 en GT3/GT2. Het ontwerp is rechthoekig, met een diameter van rond de 30 cm, waarbij gebruik is gemaakt van edele materialen zoals koolstofvezel en aluminium.
De bediening is net zo uitgebreid als bij een stuur uit de rally/touring categorie: veel knoppen en bedieningselementen, 4 of 6 peddels en een scherm (op de FX Pro) voor telemetrie. Dit zijn echt hoogwaardige randapparaten die niet onderdoen voor de concurrentie van Fanatec, Moza Racing of Simucube. Bovendien is hun ergonomie gewoonweg uitzonderlijk, met echte studie en aandacht voor detail in de plaatsing van knoppen, schakelaars en al het andere.
Wat de prijzen betreft, moet je rekenen op een prijs tussen €580 en €900 voor de GT- en F1-stuurwielen van Simagic. Het is zwaar voor de portemonnee, maar dit zijn nog steeds producten van topkwaliteit.
- De 300-serie: Ik ga kort iets zeggen over de 300-serie stuurwielen van Simagic, omdat dit het instapmodel van de fabrikant is. In principe krijg je 3 stuurwielen zonder bediening, verschillende vormen en een prijs van €140 inc BTW.
Andere accessoires voor simracen
Natuurlijk heeft Simagic ook andere sim-race accessoires in de catalogus, waaronder een QR die is afgeleid van de concurrentie, verschillende Load Cell cranksets, shifters, een handrem, bevestigingsaccessoires enzovoort. Het Simagic ecosysteem is wat mij betreft echt compleet en ik vind het erg leuk.
Waarom is Simagic, ondanks al zijn kwaliteitsperiferie, nog steeds een B-filmspeler?
Nu je alles hebt gelezen wat ik je net heb verteld over de randapparatuur en producten van Simagic, denk je vast dat het merk populair is bij fans van sim-racing, en het antwoord is ja en nee.
Internationaal is Simagic een bekende speler, die zelfs bekend staat om zijn kwaliteitsproducten. Maar in Frankrijk vliegt de fabrikant van randapparatuur voor sim-racing onder de radar en wordt alleen opgemerkt door hardcore fans van de discipline. De reden is simpel: slechte communicatie.
Merken als Thrustmaster, Logitech of Fanatec hoef ik je niet voor te stellen, want die doen al meer dan 20 jaar mee en alle investeringen die ze hebben gedaan in hun imago en communicatie betalen zich nu uit. Behalve dat Simagic niet weet hoe het zichzelf moet verkopen aan het grote publiek om de eenvoudige reden dat de Chinese fabrikant geen merkimago heeft. Als je niet aanwezig bent op sociale netwerken, geen reclamecampagnes hebt en al het andere dat met communicatie te maken heeft, weet niemand dat je bestaat en dat is wat Simagic benadeelt.
De producten van deze fabrikant zijn uitstekend, naar mijn mening veel beter dan wat bijvoorbeeld Moza Racing doet. Als je een beetje een sim-racing fan bent, heb je zeker van bijna iedereen in de discipline gehoord over Moza, en ik weet zeker dat het woord Simagic is gevallen in een of twee gesprekken met pro racers. En deze afwezigheid heeft grote gevolgen voor de fabrikant.
Bovendien verkoopt Simagic zijn producten niet rechtstreeks aan zijn klanten, maar via een wereldwijd netwerk van distributeurs. Het probleem is dat de distributeur die voor Frankrijk is gekozen niet in staat is om het volledige potentieel van het merk te laten zien, wat onvermijdelijk leidt tot een verlies van marktaandeel en Simagic wordt verslagen door merken zoals Moza Racing die niet hetzelfde niveau van expertise of kwaliteit van afgewerkte producten hebben. Maar vergis je niet! Moza maakt uitstekende randapparatuur voor sim-racing, maar voor mij is Simagic gewoon beter.
Mijn mening over Simagic
Hoewel het merk pas 5 jaar meedraait, zou zijn ervaring elk merk met minstens 10 jaar ervaring doen blozen. Simagic combineert technische bekwaamheid met de ervaring van echte autocoureurs en heeft nog een lang leven voor zich.
Wat de aanwezigheid en het marktaandeel van het merk in Frankrijk betreft, denk ik dat een goede marketingcampagne essentieel is om het merk de plaats te geven die het toekomt. Het is simpel: je hebt een uitstekende basis, ergonomische, op de competitie geïnspireerde stuurwielen, een QR-grens die is overgenomen uit de autosport, uitstekende shifters en een fijn afgesteld ecosysteem. Simagic moet alleen nog de harten van Franse racers veroveren met zijn aanwezigheid en imago. Ik ben dol op de producten van dit merk en raad ze iedereen aan die op zoek is naar een superrealistische ervaring, als je het je kunt veroorloven natuurlijk.
0 reacties