Simlab is in de eerste plaats een fabrikant van eersteklas sim-racecockpits en biedt echt concurrerende producten van hoge kwaliteit. De catalogus van het merk bevat slechts een paar chassis, maar deze zijn zeer aanpasbaar en kunnen dus worden aangepast aan min of meer elke sim-racing setup.
Onlangs is het merk begonnen het assortiment uit te breiden met stuurwielen, een crankset, een shifter, een handrem en andere sim-raceaccessoires, vooral na de overname van Grid Engineering.
De plannen van Simlab waren redelijk geheim. De fabrikant bracht weliswaar hier en daar nieuwe producten uit, maar racers hadden eigenlijk geen idee van het eindspel van het merk. “Waar zou Simlab zich positioneren ten opzichte van de concurrentie?” was een goede vraag, en op de SimRacing Expo 2025 waren de dingen heel duidelijk: een compleet assortiment sim-racing randapparatuur aanbieden.
Simlab heeft zojuist twee nieuwe toevoegingen aan zijn catalogus aangekondigd, en wel Direct Drive bases. De DDX26 en DDX39 zijn nieuwe apparaten die een nieuwe reeks DDX TorqueSync-randapparaten kunnen inluiden, en deze voetstukken zijn veelbelovend.

Laten we beginnen met de DDX26. Hij ontwikkelt een piekkoppel van 26 nm, waarmee hij het opneemt tegen de Simucube 2 Pro, Simagic Alpha Ultimate, Asetek Invicta en Fanatec Podium DD2, en natuurlijk tegen andere Direct Drive-basismodellen. Qua ontwerp lijkt de DDX26 erg op zijn rivalen: de vorm is langwerpig, rechthoekig en visueel erg aantrekkelijk. De voorkant is voorzien van een QR die is geïnspireerd door de autosport en speciaal is ontwikkeld voor de DDX-serie. Het basismodel zal eind dit jaar beschikbaar zijn voor pre-order en de leveringen starten in het eerste kwartaal van 2026. De prijs: € 1.399 als je vooraf bestelt en € 1.499 als je dat niet doet.

Zoals de naam al aangeeft, ontwikkelt de DDX39 een koppel van 39 nm. Daarmee is hij een klasse apart, want daarachter staat de Simucube 3 Ultimate met een koppel van 35 nm. Qua ontwerp lijken de twee Simlab-bases erg op elkaar, met als enige verschil het vermogen dat ze produceren en de prijs waarvoor ze verkocht worden. Het voordeel van zo’n basis ligt niet echt in het maximale vermogen, ook al is het erg leuk om dat te kunnen benutten, maar in het feit dat je een enorme marge hebt bij sim-racing, in de zin dat je de feedback tot het maximum kunt pushen om alle effecten te voelen, zonder de elektromotor te verzadigen en clipping te krijgen.
De DDX39 zal ook verkrijgbaar zijn in het eerste kwartaal van 2026 voor een verkoopprijs van €1999.
0 reacties