De wereld van sim-racen draait om een aantal belangrijke elementen van een opstelling. Je hebt de noodzakelijke randapparatuur, namelijk de bases, de stuurwielen en pedalen. Elke sim-raceconfiguratie moet ten minste deze 3 producten hebben. Maar voor pro-racers en coureurs in de dop is dat niet genoeg en moet je andere producten en/of randapparatuur toevoegen om het een flinke dosis realisme te geven.
Natuurlijk heeft de sim-racing industrie deze trend opgemerkt bij liefhebbers die op zoek zijn naar de ultieme configuratie, die hen vrijwel dezelfde sensaties geeft als op het circuit, maar tegen een veel lagere prijs. Maar, zoals in vrijwel elke markt, is er altijd een gat of een gebrek dat door niemand wordt opgevuld. Dit heeft veel bedrijven de kans gegeven om uit te groeien tot onbetwiste spelers in het gewenste segment.
Het eerste voorbeeld dat me te binnen schiet is de chassis- en cockpitmarkt. In de begindagen van sim-racing bood niemand een chassis voor een tuig aan en de enige ‘prototypes’ die er toen waren, waren zelfgemaakt. Het bedrijf Playseat is lang geleden ontstaan door zo’n gat. De oprichter was gepassioneerd door autosport, vooral karten, en wilde thuis trainen op racegames.
Fast forward naar 2023 en Playseat is een van de marktleiders op het gebied van cockpits voor sim-racing. Maar het moet gezegd worden dat er in de tussentijd andere spelers zijn opgestaan, met name Sim-Lab, dat sinds de oprichting in 2015 nog steeds goed draait.
In wat volgt, ga ik dieper in op dit merk. Ik zal de meest emblematische producten bespreken en kort ingaan op de geschiedenis.
De productreeksen van Sim-Lab
In het begin maakte Sim-Lab alleen sim racecockpits en chassis voor het grote publiek, naast die voor zijn partner Mercedes-AMG Petronas. Maar sinds enige tijd is het bedrijf erop gebrand om zijn klantenportfolio uit te breiden, dus besloot het om zich ook toe te leggen op randapparatuur voor simracen.
Tegenwoordig is Sim-Lab actief in 2 segmenten: het eerste is chassis en cockpits, en het tweede is stuurwielen, randapparatuur en dashboards, dankzij dochteronderneming Grid Engineering , dat in feite door Sim-Lab is uitgekocht om Grid by Sim-Lab te worden. Dat was een kort overzicht, en ik ga nu wat dieper in op de producten van de Nederlandse fabrikant.
Sim-Lab cockpits/chassis
Aangezien het bedrijf de partner is van Mercedes-AMG Esports, biedt Sim-Lab momenteel een aantal producten en randapparatuur te koop aan. In dit artikel behandel ik een paar van de producten die het best verkocht worden en het populairst zijn bij racers over de hele wereld.
De GT1 Evo

De GT1 Evo kan worden gezien als het instapmodel chassis van Sim-Lab. Deze kleine baby is gemaakt van geprofileerd aluminium om het product een hoge mate van modulariteit te geven op het gebied van stoelconfiguraties en andere sim-race randapparatuur.
Qua afmetingen is hij niet zo omvangrijk, met afmetingen van 135 x 58 x 66 cm (lengte, breedte en hoogte). Aan de andere kant is hij ook niet zo licht: de GT1 Evo weegt met alleen het chassis ongeveer 50 kg op de weegschaal. Ja, dit product wordt niet geleverd met een stoel. Deze is verkrijgbaar in de catalogus van Sim-Lab of bij de concurrentie. Je hebt echter wel de optie om stoelrails toe te voegen.
Ik ga nu verder met de GT1 Evo brackets. Er zijn er drie in totaal: 1 voor de achtervork, 1 voor het crankstel met de verstelbare plaat en 1 voor een shifter en/of handrem. Voor de achtervork gebruikt de GT1 Evo opnieuw geprofileerd aluminium voor de structuur en een verstelbare plaat om de achtervork vast te zetten. Deze structuur is ontworpen om de 25 nm koppel van een Fanatec Podium DD2wat veel zegt over de sterkte en stijfheid. Maar dat is nog niet alles. Je kunt ook monitorbevestigingen direct aan je chassis toevoegen, waardoor het compleet is voor totale onderdompeling.
Wat betreft de rest van de steunen, hebben we die voor het crankstel, die de vorm heeft van een plaat met verschillende sleuven voor bevestigingsschroeven, en deze plaat kan gekanteld worden. De houder voor de versnellingspook/handrem zit aan de zijkant en biedt plaats aan verschillende sim-racing randapparatuur.
En dan nu de prijs. De GT1 Evo in ‘naakte’ configuratie, met helemaal niets, kost €395. Optionele extra’s zijn onder andere beugels voor de monitor(en), stoelen en zelfs glijbanen. In volledige optie kan dit chassis meer dan €1.360 kosten, wat eerlijk gezegd erg duur is. Maar je kunt ook kiezen voor slechts één stoel en dan kost het je ongeveer €792, wat niet slecht is voor het product dat je uiteindelijk krijgt. De GT1 Evo is een chassis dat perfect geschikt is voor GT, F1, rally, touring en andere races.
De P1X Pro

De P1X Pro is een topchassis van Sim-Lab en is ook een min of meer andere versie van de P1X, een zeer populair product van de Nederlandse fabrikant. Ik heb ervoor gekozen om je de P1X Pro te laten zien omdat de P1X momenteel niet op voorraad is, dus ik heb ervoor gekozen om een chassis uit te lichten dat wel te koop is in plaats van een chassis dat je niet kunt kopen als je er nu zin in hebt. Hoe dan ook.
Qua ontwerp is de P1X Pro gewoonweg prachtig, met een gestroomlijnde aluminium structuur en monitorbevestigingen/armen die het waard zijn om door NASA of SpaceX te worden gebruikt. Het is prachtig wat mij betreft en het is een mooie afwisseling van het nogal doosachtige ontwerp van de andere modellen van Sim-Lab. Het is natuurlijk heel subtiel, maar het is toch een verandering.
Het chassis is ultrastevig, beweegt niet en buigt niet. Sinds de oprichting heeft Sim-Lab het fabricageproces van het chassis onder de knie en het bedrijf is een expert geworden op dit gebied. De voorste steun van de basis is ontworpen voor een SimuCube 2 Ultimate, een basis die maar liefst 32 nm koppel levert, wat gewoon enorm is. Ik moet je echter waarschuwen dat dit chassis alleen compatibel is met bepaalde bases, afhankelijk van je keuze van wielbevestiging (voorste steun). Als je er een kiest bij het configureren van het chassis, en dat is gratis trouwens, dan wordt je alleen vergrendeld met de liggende achtervorken die compatibel zijn met de mount die je hebt gekozen.
Net als bij de GT1 Evo kun je kiezen voor monitorbevestigingen die eerlijk gezegd prachtig zijn en waar ik helemaal weg van ben. Deze steunen kosten tussen de €200 en €300 extra, maar ze zijn het waard voor de ultieme sim-race-ervaring.
Wat betreft de stoel, deze is net als alle andere modellen: deze wordt niet standaard geleverd bij de cockpits, maar je kunt deze rechtstreeks bij Sim-Lab bestellen, of dia’s en beugels meenemen en de stoel zelf kopen.
Dan nu de ergonomie van de P1X Pro. Deze is uitstekend, met een iets hogere zithoogte dan de GT1 Evo. De zijsteun is perfect voor sim-race randapparatuur die specifiek is voor een wedstrijd, zoals een versnellingspook of handrem. Dankzij de rails die in het chassis zijn geïntegreerd kan de rijpositie perfect worden aangepast aan je behoeften en lichaamsgrootte, en hetzelfde geldt voor de trapas, die ook op verschillende manieren kan worden versteld. Eerlijk gezegd is de P1X Pro een uitstekend chassis, een echte evolutie van de P1X, die ook erg populair is bij racers.
“Nu de prijs. In zijn kale configuratie kost de P1X Pro € 793, waarbij de keuze van de voorsteun geen financiële gevolgen heeft. Maar als je er monitorsteunen en een Sparco-zadel aan toevoegt, komt de rekening al snel boven de € 1.700 uit. Het blijft natuurlijk duur, maar je hoeft het niet als volledige optie te nemen. Bovendien is de P1X Pro een chassis dat kan worden gebruikt in een aantal motorsportdisciplines, iets wat vrij zeldzaam is in de industrie, vooral bij concurrenten zoals Playseat.
Randapparatuur voor simracen
Met de overname van Grid Engineering door Sim-Lab heeft de Nederlandse cockpitfabrikant een nieuwe loot aan zijn strijkstok toegevoegd, waaronder dashboards, stuurwielen en pedalen, maar ook andere accessoires en sim-raceproducten.
XP1 Loadcell crankstel

Sim-Lab’s eerste pedalboard, dus moesten we er natuurlijk een in Load Cell aanbieden. Het ontwerp is erg mooi, met identieke pedalen en alleen verschillen in de Load Cell.
Voor de rem hebben we een tweetraps systeem, zoals te vinden bij vrijwel alle andere fabrikanten van sim-race randapparatuur. Het digitale gedeelte wordt geleverd door een 16-bits sensor, en voor de Load Cell kan maar liefst 200 kg druk worden opgenomen door de rem, wat gewoonweg enorm is. In plaats van een hellend systeem is het bevestigingssysteem van de XP1 ‘in lijn’ met het pedaal, waardoor de precisie, feedback en het gevoel tot het uiterste worden gedreven. Natuurlijk kun je de gevoeligheid van de pedalen, hun hoek of gewoon hun positie aanpassen. Het is geen Sim-Lab product als je het niet kunt instellen zoals jij wilt.
Dit pedalboard is gloednieuw, nog maar een paar maanden geleden uitgebracht. Voor de prijs heb je 3 opties: de 2-pedaalset voor €545 (momenteel in de aanbieding voor €495), de 3-pedaalset voor €693 (momenteel in de aanbieding voor €643) en het koppelingspakket voor €197. Wat mij betreft is het nog steeds een uitstekende investering in vergelijking met de concurrentie, vooral met een Load Cell van 200 kg, als je de 3-pedaalset neemt. De rem + gaskit is goed, maar de prijs is niet zo geweldig, omdat je Heusinkveld Sprint Black voor bijna hetzelfde bedrag kunt krijgen.
Dashboards

Voor dashboards heb je 3 items in de catalogus van Sim-Lab: de Porsche GT3 Cup, de Grid DDU-5 en de Sim-Lab SD43, respectievelijk van de meest complete tot de eenvoudigste. De Porsche heeft een groot 10,3″ scherm en is officieel gelicenseerd. Het geeft gegevens weer zoals ronden, tijd, verschillende telemetrische informatie over de auto enzovoort, en het is allemaal te configureren volgens jouw voorkeuren. Het is echt een prachtig scherm, maar wel een dat een arm en een been kost. Reken op een prijs van maar liefst €595 voor dit juweeltje.
De DDU-5 is ook een prima scherm, maar minder uitgebreid dan de Porsche. Met een diagonaal van 5 inch bevat het telemetriegegevens, tijdsinformatie en de mogelijkheid om alles naar wens te configureren. Qua prijs is de Grid DDU-5 verkrijgbaar voor €346, wat niet slecht is.
De SD-43 is een 4,3″ LED-scherm dat compatibel is met SimHub en Z1. Het geeft je een verscheidenheid aan telemetriegegevens over het voertuig en het circuit en kost momenteel slechts €197 dankzij een geweldige promotieaanbieding.
Sim-Lab accessoires
Hier vind je een hele reeks producten zoals beugels, QR’s, adapters, geleiders, stoelen enzovoort. Het is een breed assortiment dat de cockpits van Sim-Lab aanvult. Er is ook een gloednieuwe Load Cell handrem met een belasting van 150 kg op je hand. Het is een mooi, solide product met een tweetraps systeem, net als het XP1 crankstel.
Sim-Lab: het verhaal
Zoals je weet, kan sim-race randapparatuur duur zijn, vooral als je het koopt van eersteklas fabrikanten. Het is waar dat hoe duurder een sim-racing randapparaat is, hoe meer sensaties en realisme je krijgt, evenals een onberispelijke bouwkwaliteit.
Behalve dan dat als je talent en een passie voor sim-racen hebt, low-end, betaalbare producten je zeker niet zullen overtuigen, zeker niet als je geen portefeuille met Apple-aandelen bezit. Dat merkte Richard Schouteren, een Nederlander en oprichter van Sim-Lab, omdat hij een fervent autoracer was en het onacceptabel vond om een klein fortuin te betalen voor een kwaliteitsopstelling.
In die tijd, en nu nog steeds, waren goede chassis duur, heel duur zelfs. Dus als je het geld niet had, had je twee opties: of je gebruikte een tafel en een stoel als onderstel, of je kocht een goedkope cockpit. In beide gevallen moest je veel compromissen sluiten en dat wilde meneer Schouteren helemaal niet.
In 2015 begon hij aan het sim-raceavontuur door het bedrijf Sim-Lab op te richten, dat zich specialiseert in het ontwerpen en produceren van hoogwaardige chassis en cockpits die, voor zover mogelijk, betaalbaar zijn voor de zondagse coureur. En nu, in 2023, is Sim-Lab een officiële partner van het Mercedes-AMG Petronas Esports team, dezelfde mensen die geweldige raceauto’s naar de massa brengen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar dat is een lange weg voor een bedrijf dat 10 jaar geleden nog niet eens was begonnen.
Is Sim-Lab een merk dat het overwegen waard is?
Met de uitbreiding van de productcatalogus probeert Sim-Lab te concurreren met andere merken op hun eigen terrein, met name met hun crankset, handrem, dashboards en andere producten.
Als je op zoek bent naar een degelijke, robuuste en modulaire cockpit, zonder dat je budget eronder lijdt, dan kan ik je die van Sim-Lab van harte aanbevelen. Het Nederlandse bedrijf heeft sinds 2015 een lange weg afgelegd en zijn producten worden beschouwd als een van de beste in het huidige segment.
Bovendien beschik je met de nieuwe toevoegingen aan de Sim-Lab catalogus over een heel ecosysteem dat perfect geschikt is om zinderende rondetijden neer te zetten op ’s werelds meest legendarische rallypodia en circuits. Bovendien is Sim-Lab compatibel met vrijwel alle sim-race-randapparatuur van de grote namen in de sport, van Thrustmaster voor de goedkope chassismodellen, tot leiders in het topsegment zoals Fanatec en Simucube.
Voor mij is het een no-brainer: een Sim-Lab cockpit is een no-brainer, en ik kan me voorstellen dat voor jou hetzelfde geldt.
0 reacties